onsdag 15 augusti 2012

Läkarbesök och lite annat.

Har varit dålig på att uppdatera på sista tiden men skyller på att vi (Macke och Ludde) har haft semester:-) Men sen förra måndagen är vi tillbaka i vardagen igen vilket innebär jobb för M, förskola för L och vila för mig. Lite lagom trött på vilandet nu men det är ju för en god sak och idag är det exakt 2 månader till bf. Det vågade vi aldrig tro på när vi plusade i februari.

I måndags var det åter dags för läkarbesök. Va lite orolig denna gången för även om jag har vilat under sommaren så har det varit lite mer aktiviteter än innan. Men behövde inte vara orolig. Livmodertappen var mellan 34 och 35 mm och allt såg bra ut så det vara skönt. Nu blir det bara en läkarkontroll till för sen menar de att vi är så långt så då sätter de inte in något för att stoppa en ev. förlossnig ändå. Läkaren talade om att vi har 2 delmål kvar enligt henne. 32+0 och där är vi snart (31+2 idag) för efter där så behövs förhoppningsvis inte så mycket vård från sjukhusets sida och delmålet efter där är 34+0 och då stoppas som sagt inte en ev. förlossning. Har nu börjat ana att vi kommer gå över och att de kommer få sätta igång mig. Få se hur det blir :-)

Samtidigt som jag var hos läkaren passade min barnmorska på att göra lite kontroller. Tog blodtrycket och det va lite lågt men det har de varit hela tiden så det va ju normalt:-) mätte magen gjorde hon också och den växer och följer kurvan perfekt och till sist lyssnades det på ett hjärta som slog många slag i minuten, för att vara exakt 148 :-)

I magen är det full fart på Lill*n. Det sparkas och buffas och som vanligt mest på högersidan av magen. För några kvällar sen la Macke sitt huvud på magen och fick sig en rejäl spark och igår somnade Ludde lite lutande mot magen men jag fick lov att flytta på honom efter en stund. Inte för att det gjorde ont utan för att Lill*n sparkade så mycket så va rädd att han skulle väckas:-) Nu riktigt ser man hur det hoppar och har sig där inne:-) Och vi är allt lite nyfikna på vem det är som bor där <3

Ludde kommer in till oss om nätterna och har börjat förbereda honom på att när bebis kommer så är h*n vaken om nätterna och kanske ledsen. Ludde svarade då att mamma jag ska trösta så det är lugnt:-) Han kommer bli världens finaste storebror <3

Hanna efterlyste bilder på magen, bjuder på en som togs när Ludde firade sin 5-årsdag. Ska försöka blogga om det imorn och bilden är tagen av min underbara syster Lizette.

12 kommentarer:

  1. Shit va magen vuxit :) Rejäl kula nu ju...

    Kram Emma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja nu börja det bli lite mage :-)

      Radera
  2. så fiiin magen är , vilken go kula !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack:-) Njuter varenda dag av den goa kulan:-)

      Radera
  3. Vad kul att äntligen få se en bild på dig och magen! Så fin du är!! :)
    Nu är det inte så många veckor kvar =) Hoppas h*n håller sig där inne :) Tänk du kanske tom går över tiden ;) hihi Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna! Nej nu har vi "bara" 8 veckor kvar men börja tro att jag kommer gå över så att de får sätta igång mig. Hade nästan varit lite komiskt :-)

      Radera
  4. Åh så roligt med en stor mage!! :) hoppas den fortsätter och växa så inte bebis kommer ännu. Jag hoppas oxå få uppleva en stor mage om det blir en till graviditet. Men man vet ju aldrig. :/ jätte fin klänning!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är riktigt härligt med mage även om det börja bli tungt. Med första fick jag knappt någon alls:-/ Om du blir gravid håller jag tummarna för att du också ska få en rund och go mage:-) Hur långt gick du sist och vet de varför du fick för tidigt? Kram

      Radera
  5. I vecka 27 föddes våran son och de vet inte riktigt varför. Vattnet gick på julafton och 3 dagar senare föddes han. Infektion i moderkakan fick jag höra, men hur jag fått det vet dom inte. Men det är lite blurrigt med svaren. Och i och med att jag fick antibiotika innan förlossningen så kunde dom inte se vad det var för infektion heller. Så i det hela så vet jag faktiskt inte till 100 % varför det blev som det blev. Tänker be om extrakontroller om det blir en till graviditet. Nu har det gått väldigt bra för våran kille och vi är väldigt tacksamma för det. Men det känns lite surt att behöva gå och oroa sig för en tidigt förlossning om man blir gravid igen, som man inte har nog att oroa dig över redan när man är gravid!!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok, själv fick jag aldrig någon förklaring till varför sonen kom som han gjorde. Underbara sjukvården:-)Men skönt att allt har gått bra med er kille! Det där med att oroa sig kring för tidig förlossning förstår jag precis:-) Vi har försökt att inte tänka på det utan ta det som det kommer men visst slinker tankarna dit. Tror du verkligen att du behöver be om extra kontroller om du blir gravid igen? I vårt fall sa jag bara till när jag ringde om tid för inskrivning att jag hade en prematur son och innan jag hann säga mer så fick jag en läkartid också.

      Radera
  6. Jag vet inte alls hur det blir med kontroller. Har läst om andra som fått tjata sig till extrakontroller den andra graviditeten efter en prematur förlossning. Men det visar sig sen, vi är ju inte där ännu. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du hamnar där igen får vi hoppas att du inte behöver tjata dig till kontroller utan tar det på allvar direkt.. Men kan tänka mig att det är stora skillnader beroende på vilket landsting man tillhör tyvärr.

      Radera