torsdag 16 augusti 2012

Smärtlindring?!?!

Har börjat fundera lite kring det här med smärtlindring vid förlossningen och har ärligt talat inte kommit så långt så erfarenheter mottages gärna:-) När Ludde föddes fanns det inte riktigt tid till det där. Inte till annat än lustgas och det mina vänner ska jag tala om att det va inget för mig. Efter ett par andetag var jag alldels yr och dan och mådde inte alls bra. När sedan läkarna började prata om plastpåse till att lägga barnet valde jag bort syrgasen rätt snabbt. Ville vara klar i huvudet för att ha koll på vad som hände även om det gjorde j*vligt ont.

Plastpåsen va inte till för att som jag trodde lägga vår plutt i om han inte klarade sig. Men fattade inte jag då och ingen som förklarade heller för än långt senare (läs veckor) när jag frågade. Anledningen till att de skulle ha påsen va iofs för att stoppa plutten i den men det för att skydda hans känsliga hud och på så vis hålla den fuktig. Men som sagt i det snurriga tillståndet jag va i fattade inte jag det:-)

Nog svamlat nu men har ni tips och erfarenheter så dela gärna med er i kommentarerna:-) 

5 kommentarer:

  1. Jag har visserligen inte gått igenom förlössningen ännu men har provat på TENS maskin både för foglossningen och nu för förvärkar och den funkar ganska bra. Man får något annat att tänka på under tiden :) Min ligger nu nerpackad i bb-väskan i väntan på att de riktiga värkarna ska komma igång så jag får testa den då också.

    SvaraRadera
  2. Jag säger bara epidural.... Det va sååå skönt att få den efter flera timmar med värkar då lustgasen inte hjälpte nånting. :)

    SvaraRadera
  3. Usch svårt det där... jag tyckte ingenting hjälpte :/ Lustgasen använde jag flitigt.. men den hjälpte ju inte ett skit ändå. Blev me helt snurrig i bollen och kändes som man var i värsta discoteket! Eupidralen.. tja.. den gjorde skitont att sätta och pga den avstannade allt... så det blev långdraget och jag fick ju föda med kejsarsnitt tillslut.. Nästa gång hoppas jag att jag kan stå ut längre med lustgasen innan eupipralen.. e ju inte så bra att ta den för tidigt heller.. jag vet inte alls vad jag vill nästa gång :/ tens funkar inte alls på mig och inte aukopunktur heller... det var rätt skönt när Dennis tog med en massagegrej långt ner på ryggen (där det kändes att den skulle gå av).. Du kan ju få tips och råd av de på förlossningen när det väl är dags.. så svårt att veta hur ens kropp reagerar på de olika sakerna.. Kram

    SvaraRadera
  4. Tack för era tankar och erfarenheter. Får la ta och läsa in mig lite på alla olika saker och sen får det bli som det blir :-)

    SvaraRadera
  5. Med Lucas hade jag lustgasen & epidural, men innan dess var badet det bästa!! det varma vattnet gjorde susen för mig. Med Elliot blev det samma, men fick även prova på bäckenbottens bedövning, vilket va helt underbart, dock vet jag inte hur det skulle kännas att föda fram honom med den bedövningen efersom det blev snitt. E ju van vid lustgas innan, så va kanske därför jag använde den så mycket, men sen tar det ju inte många sekunder när man slutar med lustgasen tills man e "tillbaka igen". /Carolin

    SvaraRadera